Wdrożenie Ustawy 2.0 — INFORMACJA REKTORA
Szanowni Państwo,
Koleżanki i Koledzy,
tuż przed wakacjami chciałbym przedstawić Państwu kilka istotnych informacji związanych z kolejnymi etapami wdrażania w naszej Uczelni ustawy 2.0.
Obecnie pracujemy nad projektem regulaminu organizacyjnego Uczelni.
W obszarze dotyczącym struktury jednostek naukowo-badawczych staramy się wprowadzać tylko konieczne zmiany i modyfikacje, zachowując w miarę możliwości obecne konstrukcje.
Tak jak już wspominałem, struktura jednostek naukowo-badawczych będzie podporządkowana trzem wydziałom: Farmaceutycznemu, Nauk o Zdrowiu i Lekarskiemu. W skład Wydziału Lekarskiego zostanie włączona duża część obecnego Wydziału Wojskowo-Lekarskiego oraz Wydział Nauk Biomedycznych i Kształcenia Podyplomowego. Oddział Stomatologiczny pozostanie w strukturze Wydziału Lekarskiego. Także studenci kształcący się w ramach limitu miejsc Ministerstwa Obrony Narodowej, będą studiować na kierunku lekarskim, prowadzonym przez Wydział Lekarski, w ramach Oddziału Lekarskiego w Kolegium Wojskowo-Lekarskim. Struktura Wydziału Nauk o Zdrowiu powiększy się o kilka jednostek obecnego Wydziału Wojskowo-Lekarskiego. Wydział Farmaceutyczny właściwie się nie zmieni.
W załączeniu znajdziecie Państwo szczegółowy proponowany podział wspomnianej struktury. Jeśli będziecie Państwo chcieli zgłosić swoje sugestie czy zaproponować zmiany, proszę o kontakt z Panią Moniką Osińską ([email protected]).
Trzeba podkreślić, że wydziały zostaną jako jednostki Uczelni, jednak z istotnymi zmianami w funkcjonowaniu. Dziekan docelowo ma być odpowiedzialny za dyscyplinę naukową i – łącznie z prorektorem — politykę zatrudnienia. Funkcje związane z kształceniem i sprawami studenckimi będą finalnie pełnić prodziekani, a dziekan będzie odpowiedzialny za nadzór i organizację pracy.
Następny rok akademicki będzie jeszcze miał nieco mieszane struktury. Powołam dotychczasowych dziekanów, aby dokończyli pełną kadencję.
Jednak z powodu wymogów ustawy, nie wszyscy dziekani mogą pełnić funkcje przewodniczących rad naukowych dyscyplin. W związku z tym chciałbym Państwa poinformować, że w połowie maja powołałem pełnomocników do spraw dyscyplin, z zamiarem przekazania im od 1 października br. funkcji przewodniczących rad naukowych dyscyplin. Powołani zajmą się całościowym procesem zarządzania daną dyscypliną (opracują strategię rozwoju, zajmą się planowaniem polityki personalnej w dyscyplinie oraz analizami bibliometrycznymi), zaproponują także członków prezydiów rad naukowych dyscyplin.
Powołani pełnomocnicy:
— w dyscyplinie nauk farmaceutycznych − prof. Anna Kilanowicz-Sapota,
— w dyscyplinie nauk o zdrowiu − prof. Magdalena Kwaśniewska,
— w dyscyplinie nauk medycznych − prof. Marzenna Zielińska.
Jak już Państwo wiedzą, przekazaliśmy na konta jednostek pieniądze na podstawową działalność naukową w wysokości 40% zeszłorocznej „statutówki”. Pozostałe środki na naukę zostaną podzielone zgodnie z nowym algorytmem o projakościowym charakterze, odpowiadającym nowym zasadom ewaluacji. Nim przedstawię Państwu szczegółowe informacje, chcę zwrócić Państwu uwagę na obowiązek spoczywający na każdym z nas — dbania o zapewnienie i przekazanie właściwych informacji bibliometrycznych. Jak się okazało, część z Państwa nie uzupełniła swoich wykazów publikacji, co jest niekorzystne nie tylko dla kierowanych przez Państwa jednostek przy podziale środków, ale także dla Uczelni, przy kolejnej ewaluacji naukowej.
Przypominam, że zgodnie z zarządzeniem Rektora nr 22/2015 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie Regulaminu punktacji dorobku naukowego jednostek organizacyjnych, nauczycieli akademickich oraz doktorantów Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, jednostki są zobowiązane do przekazywania (za pośrednictwem systemu informatycznego) do Centrum Informacyjno-Bibliotecznego informacji o dorobku naukowym swoich pracowników, w terminie jednego miesiąca od daty ukazania się publikacji lub monografii.
W związku z powyższym, zobowiązuję Państwa do PILNEJ weryfikacji danych dotyczących dorobku naukowego oraz uzupełnienia informacji w tym zakresie. Uwagi proszę przesyłać na adres: [email protected], najpóźniej do 3 lipca br. Późniejsze zgłoszenia nie będą uwzględniane przy podziale środków na działalność naukowo-badawczą w 2019 r.
Wszelkie oceny dorobku naukowego − zarówno indywidualne, jak i wykonywane dla jednostek − są oparte na informacjach zgłoszonych do bazy „Bibliografia Publikacji
Pracowników Uniwersytetu Medycznego w Łodzi”, a terminowe wprowadzanie danych o publikacjach jest ważne również ze względu na obowiązek przekazywania informacji o dorobku Uczelni do Polskiej Bibliografii Naukowej.
Proszę aby wszyscy pracownicy naukowi sprawdzili spisy swoich publikacji za lata 2017 i 2018.
Baza dorobku pracowników Uczelni dostępna jest pod adresem: http://bg.umed.lodz.pl/pl/um/. Formularz zgłoszeniowy dla publikacji dostępny pod adresem http://umlodz.expertus.com.pl/pubmarc.php.
Wszelkie informacje oraz link do instrukcji wprowadzania danych dostępny jest na stronie Centrum Informacyjno-Bibliotecznego w dziale Bibliografia: http://cib.umed.lodz.pl/bibliografia/.
W razie pytań bądź wątpliwości prosimy o kontakt z pracownikami Oddziału Bibliografii i Bibliometrii, pod numerami telefonów: 42 272 54 21 oraz 42 272 54 08, lub drogą e‑mailową, pod adresem: [email protected].
Część projakościowa środków na naukę będzie przyznana uwzględniając tylko publikacje o wartości co najmniej 30 pkt MNiSW za lata 2017–2018. Weźmiemy pod uwagę dane bibliometryczne, przygotowane przez Centrum Informacyjno-Biblioteczne za lata 2017–2018, według dorobku naukowego przesłanego do 3 lipca 2019 r. Po tym terminie zmiany w dorobku nie będą uwzględniane w podziale środków. W oparciu o te dane wyliczymy średnią efektywność dla jednostki w przeliczeniu na dwa ostatnie lata aktywności, po jednym „slocie publikacyjnym” rocznie na każdego pracownika naukowego.
W systemie ewaluacji został wprowadzony limit dotyczący liczby publikacji naukowych danego naukowca, w tym autorstwa lub współautorstwa, zwany „slotem publikacyjnym”. „Slot publikacyjny” może być wypełniony jedną publikacją (np. publikacja jednoautorska lub współautorstwo bez współautorów z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w tej samej dyscyplinie) lub częściami ułamkowymi kilku publikacji (np. w przypadku wielu autorów z jednej uczelni i jednej dyscypliny). Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (Dz. U. poz. 392) każdy pracownik naukowy będzie mógł zgłosić do ewaluacji Uczelni maksymalnie cztery pozycje (tzw. „sloty publikacyjne”) na cztery lata.
W zależności od średniej liczby punktów MNiSW dla jednego „slotu publikacyjnego” zostały przewidziane następujące wagi:
Przedziały średniej liczby punktów MNiSW/2N | Waga |
co najmniej 45 | 12 |
od 30 włącznie do 45 | 9 |
od 20 włącznie do 30 | 6 |
od 10 włącznie do 20 | 3 |
od 5 włącznie do 10 | 1,5 |
powyżej 0 do 5 pkt | 1 |
W oparciu o przypisane wagi i liczbę pracowników N w jednostce, będzie wyliczona suma środków projakościowych dla każdej jednostki na działalność badawczą. Według wyliczenia za lata 2017–2018 najlepsze jednostki otrzymają budżet projakościowy powyżej 150 tys. zł.
Środki mogą być wydatkowane wyłącznie na działalność naukowo-badawczą. Obowiązują zasady wykorzystywania jak dla dotacji statutowej. Przy zakupach aparatury naukowo-badawczej powyżej 10 000 zł wymagana jest zgoda Dziekana (podwyższono kwotę z 3 500 zł do 10 000 zł). Niewykorzystane środki przechodzą automatycznie na rok następny.
Środki są dostępne pod symbolami kont jak dotychczas:
503/MPK/503–01-001–19-00 Wydział Nauk Biomedycznych
503/MPK/503–11-001–19-00 Wydział Lekarski
503/MPK/503–21-001–19-00 Oddział Stomatologii
503/MPK/503–31-001–19-00 Wydział Farmacji
503/MPK/503–51-001–19-00 Wydział Wojskowo-Lekarski
Szczegółowe zasady ewaluacji znajdą Państwo w przewodniku Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zamieszczonym na stronie Uczelni pod adresem: https://bip.mul.edu.pl/sites/bip_admin/SiteAssets/Lists/Site_content/AllItems/Ewaluacja%20Jakosci%20Dzialalnosci-Naukowej%20Przewodnik%202019.pdf
Na koniec, chcę poinformować, że 24 czerwca złożyliśmy w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego aplikację w konkursie „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”, opartą głównie na strategii zmierzającej do stworzenia uczelni o tym — najbardziej prestiżowym — statusie. Ten tytuł wiąże się z lepszym finansowaniem. Konkurencja jest potężna, ale próbujemy.
Z przedwakacyjnymi pozdrowieniami,
Radzisław Kordek
Załączniki: