Polityka zapewnienia jakości kształcenia w UMED
Schemat wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia
Polityka zapewnienia jakości kształcenia w UMED
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w UMED
Uniwersytet Medyczny w Łodzi realizuje cel zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia poprzez:
- okresowe przeglądy jakości kształcenia na wszystkich kierunkach i formach
studiów oraz wszystkich poziomach kształcenia, dotyczące:
-
- projektowania procesu kształcenia,
- realizacji programów kształcenia,
- zasad i form oceny studentów i doktorantów,
- wspomagania procesu kształcenia;
- analizę wyników okresowych przeglądów jakości kształcenia;
- planowanie i wdrażanie zmian naprawczych procesu kształcenia.
W celu realizacji polityki zapewnienia jakości kształcenia w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi funkcjonuje Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w skład którego wchodzi Uczelniany Zespół ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia oraz Wydziałowe Zespoły ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia. Szczegółowe zasady funkcjonowania uczelnianego systemu zapewniania jakości kształcenia w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi uregulowane są w Uchwałach Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi nr 431/2015 z dnia 24 września 2015 r., 179/2018 z 29 marca 2019 r., 3/2020 z dnia 17.09.2020 r. oraz 46/2022 z dnia 22.09.2022
Cele Uczelnianego Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia
Celem działań podejmowanych przez Uczelniany Zespół ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia, jest w szczególności:
- doskonalenie oferty dydaktycznej Uniwersytetu, z uwzględnieniempotrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego;
- podnoszenie konkurencyjności i atrakcyjności oferty dydaktycznej Uniwersytetu
w kraju i za granicą; - wspomaganie polityki kadrowej Uniwersytetu;
- kształtowanie i promowanie postaw projakościowych w środowisku uczelnianym oraz budowanie kultury jakości;
- motywowanie nauczycieli akademickich, studentów i doktorantów do doskonalenia jakości kształcenia i samokształcenia;
- informowanie Rektora o realizacji procesu kształcenia w Uniwersytecie i osiąganych efektach kształcenia.
Zadania Wydziałowych Zespołów ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia
Do zadań Wydziałowych Zespołów, należy podejmowanie działań na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na wydziale, w szczególności:
- przeprowadzanie okresowych przeglądów projektowania procesu kształcenia, w tym:
- analiza porównawcza programów kształcenia z obowiązującymi przepisami oraz programami kształcenia innych polskich publicznych uczelni medycznych lub obowiązującymi w uczelniach medycznych za granicą,
- analiza przyjętych na wydziale koncepcji kształcenia, sylwetki absolwenta, programów studiów, w tym planów studiów, pod względem zgodności
z Krajowymi Ramami Kwalifikacji i potrzebami rynku pracy, - ocena spójności metod kształcenia i dostosowania do specyfiki kierunku studiów,
- projektowanie zmian w programach studiów, w tym planach studiów, oraz metodach prowadzenia zajęć dydaktycznych, mających na celu doskonalenie jakości kształcenia,
- kontrola obowiązujących na wydziale procedur wprowadzania zmian
w programach kształcenia i organizacji studiów;
- przeprowadzanie okresowych przeglądów realizacji procesu kształcenia, w tym:
- kontrola zgodności planów zajęć z planami studiów,
- hospitacje zajęć dydaktycznych,
- analiza tematyki i jakości prac dyplomowych ,
- kontrola procedur zatwierdzania tematów prac dyplomowych,
- ocena efektywności procesu kształcenia, tj. weryfikacja liczby absolwentów, przyczyn i liczby skreśleń z listy studentów;
- przeprowadzanie okresowych przeglądów systemów ocen studentów i doktorantów:
- kontrola prawidłowości przypisywania punktów ECTS,
- ocena organizacji i przebiegu sesji egzaminacyjnych,
- kontrola prawidłowości stosowania zasad oceny prac dyplomowych,
- kontrola prawidłowości przeprowadzania egzaminów dyplomowych;
- ocena efektywności wdrażania na wydziale zaleceń projakościowych Wydziałowego Zespołu;
Wnioski końcowe/Realizacja zmian
Po dokonaniu Analiz, o których mowa powyżej Wydziałowe Zespoły przygotowują w formie pisemnej wnioski z przeglądu jakości kształcenia na Wydziałach/Oddziałach oraz propozycje działania w zakresie poprawy jakości kształcenia na kolejny rok akademicki, a następnie przedstawiają je dziekanom i Uczelnianemu Zespołowi.
Uczelniany Zespół dokonuje analizy wniosków wynikających z przeglądów i kontroli przeprowadzonych w poprzednim roku akademickim oraz opinii nauczycieli akademickich, studentów i doktorantów na temat jakości kształcenia w Uniwersytecie a następnie przedstawia je Władzom Uczelni.
Dziekani i Wydziałowe Zespoły monitorują wprowadzanie zmian w programach studiów, w tym w planach studiów, mających na celu doskonalenie jakości kształcenia.
Schemat struktury zapewnienia jakości kształcenia
Sprawozdania Uczelnianego Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia
Raport UZZJK 2018–2019
Raport UZZJK 2018–2019
Raport UZZJK 2019–2020
Raport UZZJK 2019–2020
Raport UZZJK 2020–2021
Raport UZZJK 2020–2021
Raport UZZJK 2021–2022
Raport UZZJK 2021–2022
Raport UZZJK 2022–2023
Raport UZZJK 2022–2023
Podsumowanie prac UZZJK w kadencji 2020–2024
Kontakt
dr n.med. Gabriela Henrykowska
Prof. dr hab. n. med. Marzenna Zielińska
Prorektor ds. Kształcenia
tel.: 42 272 58 11
e‑mail: [email protected]
Al. Kościuszki 4, pokój 19