Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19 wśród członków społeczności Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Zarządzenie nr 20/2020 z dnia 10 marca 2020 r. Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
w sprawie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa SARS–COV‑2 wśród członków społeczności Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz.85), § 12 oraz § 13 ust. 2 Statutu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi z dnia 27 czerwca 2019 r, ze zm., w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374), zarządzam, co następuje:
§ 1
Niniejsze zarządzenie określa zasady zapobiegania i przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa SARS – COV‑2, zwanego dalej „COVID-19”, wśród członków społeczności Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, zwanego dalej „Uniwersytetem”.
§ 2
- Odwołuje się wszelkie konferencje, imprezy oraz wydarzenia organizowane przez Uniwersytet.
- Zawiesza się zagraniczne wyjazdy służbowe oraz udział w konferencjach, zjazdach, lub sympozjach krajowych pracowników, doktorantów i studentów Uniwersytetu.
- Wstrzymuje się przyjazdy do Uniwersytetu gości zagranicznych.
- Wstrzymuje się zakwaterowanie nowych osób w domach studenckich, jak również wprowadza się zakaz odwiedzin przez gości zewnętrznych.
§ 3
Pracownicy i studenci Uniwersytetu, którzy w ostatnich 14 dniach przybyli do kraju z regionów wysokiego ryzyka zakażenia lub mogli mieć kontakt z osobami powracającymi z takich regionów, zobowiązani są skontaktować się z Uniwersytetem – po adresem: pracownicy
[email protected] / studenci [email protected], [email protected] oraz poinformować o przybyciu Państwową Inspekcję Sanitarną.
§ 4
- Odwołuje się wykłady dla studentów i zobowiązuje się kierowników przedmiotów do udostępniania studentom materiałów dydaktycznych w formie elektronicznej lub wskazania zakresu materiału niezbędnego do zaliczenia przedmiotu.
- Utrzymuje się w mocy decyzję Prorektora ds. Klinicznych, ogłoszoną w komunikacie z dnia 3 marca 2020 r., zalecającą przeprowadzanie ćwiczeń klinicznych bez kontaktu z chorymi. Decyzja dotyczy wszystkich zajęć klinicznych, na wszystkich kierunkach studiów i we wszystkich szpitalach klinicznych oraz zajęć prowadzonych w tzw. „bazie obcej”.
- Odwołuje się zajęcia z wychowania fizycznego.
- Organizacja pozostałych zajęć dydaktycznych nie ulega zmianie.
§ 5
- Zaleca się ograniczenie do minimum bezpośrednich kontaktów pracowników w miejscu pracy.
- W celu zapewnienia sprawnej komunikacji zaleca się wykorzystywanie korespondencji
e‑mailowej i kontaktów telefonicznych.
§ 6
- Informuje się, że w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie przez czas oznaczony pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania – tzw. „pracę zdalną”. Decyzję w imieniu pracodawcy podejmuje kierownik jednostki organizacyjnej, określając czas trwania pracy zdalnej, która nie może trwać dłużej niż przez okres 14 dni kalendarzowych. O fakcie tym kierownik zawiadamia Biuro Kadr, przesyłając informację na adres: [email protected].
- Polecenie może zostać wydane w szczególności w przypadkach:
1) wcześniejszego przebywania pracownika w rejonach wysokiego ryzyka występowania COVID-19, w tym w przypadku powrotu pracownika z wyjazdu zagranicznego;
2) pogorszenia stanu zdrowia pracownika, charakterystycznego dla objawów zarażenia COVID-19,
3) podejrzenia zarażenia pracownika COVID-19 w wyniku kontaktu z osobą chorą lub podejrzaną o zarażenie COVID-19;
4) innych, określonych w komunikatach Głównego Inspektora Sanitarnego. - Kierowników jednostek organizacyjnych Uniwersytetu zobowiązuje się do utrzymywania stałego kontaktu z pracownikiem wykonującym pracę zdalną i nadzorowania efektów jego pracy.
§ 7
- Pracownik zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania o podejrzeniu zachorowania COVID-19:
1) Państwową Inspekcję Sanitarną;
2) pracodawcę – wiadomość należy przekazać kierownikowi jednostki organizacyjnej telefonicznie lub e‑mailowo; zaistniałe zdarzenie należy zgłosić także drogą e ‑mailową na adres: [email protected].
- Niezależnie od obowiązku określonego wobec pracodawcy, należy bezwzględnie poddać się zaleceniom Państwowej Inspekcji Sanitarnej – zarówno w przypadku izolacji, kwarantanny lub nadzoru epidemiologicznego w zakresie określonym przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Niepoddanie się rygorowi będzie raportowane do władz Uniwersytetu, a pracownicy naruszający powyższe zasady nie będą dopuszczeni do pracy.
- Obowiązek informowania o podejrzeniu COVID-19 na powyższych zasadach dotyczy również doktorantów i studentów – informację należy przekazać na adres: [email protected] i odpowiednio dla studentów anglojęzycznych: [email protected].
§ 8
- Kierowników jednostek organizacyjnych Uniwersytetu zobowiązuje się do:
1) codziennego zapoznawania się z aktualnymi komunikatami Głównego Inspektora Sanitarnego oraz komunikatami władz Uniwersytetu, dotyczącymi COVID-19;
2) niezwłocznego raportowania pracodawcy o zaistniałych przypadkach COVID-19.
§ 9
- Władze Uniwersytetu dołożą wszelkich starań, aby pomimo nadzwyczajnej sytuacji i podjętych środków ostrożności, umożliwić studentom realizację programu kształcenia oraz zaliczenie zajęć.
- Zawieszenie działalności Uniwersytetu na wiele tygodni albo miesięcy wiąże się z poważnymi konsekwencjami, wymaga koordynacji na poziomie kraju i zgodnie z prawem — decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a w zakresie uczelni medycznych także Ministra Zdrowia.
§ 10
- Indywidualne decyzje związane z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się COVID-19,
w zakresie nieuregulowanym niniejszym zarządzeniem, podejmuje Rektor. - Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i obowiązuje do odwołania, w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej i decyzji Rządu RP.
REKTOR
prof. dr hab. n. med. Radzisław Kordek