Aktualności

Oświadczenie Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie zasad egzaminowania studentów oraz Końcowego Egzaminu Testowego


W odpowiedzi na pis­ma, kierowane przez stu­den­tów Uczel­ni do innych orga­ni­za­cji i insty­tucji, Uni­w­er­sytet czu­je się w obow­iązku zająć stanowisko w spraw­ie obow­iązu­ją­cych zasad egza­minowa­nia oraz Koń­cowego Egza­minu Testowego.

Zasady egza­minowa­nia, przyjęte w sesji let­niej roku aka­demick­iego 2019/2020 w Uni­w­er­syte­cie Medy­cznym w Łodzi na skutek epi­demii, zostały wypra­cow­ane z Samorzą­dem Stu­den­tów Uczel­ni i przyjęte przez władze Uni­w­er­syte­tu po przeprowadze­niu szczegółowych anal­iz, doty­czą­cych zarówno formy egza­minowa­nia, jak i kwestii tech­nicznych. Więk­szość stu­den­tów ze zrozu­mie­niem i pełną apro­batą przyjęła nowe, doraźne decyz­je w tym zakre­sie.

Zarzu­ty ze strony grupy stu­den­tów VI roku, sugeru­jące wyko­rzysty­wanie stanu epi­demicznego przez Uczel­nię, celem pogorszenia ich sytu­acji — poprzez zaostrze­nie warunk­ów egza­minu — uważamy za bezpod­stawne, wręcz krzy­wdzące. Jesteśmy dale­cy od wszel­kich dzi­ałań auto­ry­tarnych, które próbu­je się dziś nam zarzu­cić.

Z myślą o bez­pieczeńst­wie i kom­for­cie pra­cy stu­den­tów, nie naraża­niu ich na niepotrzeb­ny stres, związany z zagroże­niem epi­demicznym, Uni­w­er­sytet pod­jął decyz­je doty­czące naucza­nia i egzek­wowa­nia wiedzy w sys­temie zdal­nym, dla maksy­mal­nego ograniczenia bezpośred­nich kon­tak­tów i zachowa­nia wszel­kich możli­wych obostrzeń
w tym zakre­sie.

Obok najważniejszych kwestii bez­pieczeńst­wa, oczy­wistym stała się konieczność rzetel­nej i ucz­ci­wej wery­fikacji wiedzy, opartej o spraw­iedli­wy sys­tem egza­minowa­nia, w którym prewenc­ja metod ścią­ga­nia musi mieć także swo­je miejsce. Stąd restryk­cyjne zasady prowadzenia egza­m­inów on-line, jako pochod­na — nieste­ty nie najlep­szych – doświad­czeń Uczel­ni, związanych z pro­ced­erem oszuki­wa­nia pod­czas egza­m­inów, które już miały miejsce.

W efek­cie Ustawy 2.0 połąc­zono kierun­ki lekarskie Uczel­ni. Kon­sek­wencją tej zmi­any jest przede wszys­tkim wyrów­nanie poziomów jakoś­ci ksz­tałce­nia stu­den­tów medy­cyny, a co za tym idzie zapewnie­nie dostępu do tych samych mate­ri­ałów i narzędzi w pro­ce­sie edukacji. Zda­je­my sobie sprawę, że grupą, która obec­nie czu­je się pokrzy­wd­zona, są głównie niek­tórzy stu­den­ci medy­cyny byłego Wydzi­ału Wojskowo – Lekarskiego Uczel­ni. To dla nich Koń­cowy Egza­min Testowy jest swego rodza­ju novum — będą zdawać go po raz pier­wszy (doty­chczas, z uwa­gi na odmi­en­ny tryb ksz­tałce­nia — podległy Dziekanowi Wydzi­ału, na który Władze Uczel­ni nie miały bezpośred­niego wpły­wu — egza­min w ogóle nie funkcjonował). Obawy stu­den­tów potęgu­ją z pewnoś­cią także statysty­ki LEK- u, w których absol­wen­ci Wydzi­ału zaj­mowali ostat­nie miejs­ca, a część pod­chodz­iła do egza­minu wielokrot­nie, by zdać go dopiero za 5. lub 6. razem. Jed­nak Koń­cowy Egza­min Testowy jest real­i­zowany na Wydziale Lekarskim Uczel­ni od kilku lat i przynosi oczeki­wane efek­ty. Przyjęliśmy zatem te same stan­dardy ksz­tałce­nia i egza­minowa­nia dla wszys­t­kich studi­u­ją­cych. Niejed­nokrot­nie zwracal­iśmy na to uwagę, infor­mowal­iśmy zapowiada­jąc usta­wowe zmi­any. Dziś wszyscy stu­den­ci byłego Wydzi­ału Wojskowo – Lekarskiego, kończą stu­dia na Wydziale Lekarskim Uni­w­er­syte­tu Medy­cznego w Łodzi. Dlat­ego wszyscy powin­ni pode­jść do tego samego egza­minu, opartego o te same zasady i pisanego w tym samym cza­sie.

Obec­nie każdy stu­dent jest zoblig­owany, przed przys­tąpi­e­niem do egza­minu, zapewnić sobie możli­wość korzys­ta­nia z jak najbardziej sprawnego i wyda­jnego łącza inter­ne­towego, by uniknąć niepotrzeb­nych prob­lemów tech­nicznych, stre­su czy straty cza­su na wery­fikację ew. niepraw­idłowoś­ci. Nie jest to niczym nowym, ponieważ stu­den­ci w tej sesji zdawali już wiele innych egza­m­inów w pro­ponowanej for­mule (40 sekund na pytanie, bez możli­woś­ci cofa­nia się w teś­cie). Zde­cy­dowana więk­szość z nich kończyła testy przed wyz­nac­zonym cza­sem. Taki sys­tem jest niezbęd­ny dla spraw­iedli­wej oce­ny wiedzy, a doświad­cze­nie nasze i innych Uczel­ni wskazu­je, że inne warun­ki są wyko­rzysty­wane przez stu­den­tów, przy­czy­ni­a­jąc się do stosowa­nia nieucz­ci­wych prak­tyk.

Wszyscy znaleźliśmy się w sytu­acji nadzwycza­jnej, dzi­ałamy pod presją zagrożeń, jakie niesie ze sobą pan­demia. Nie zwal­nia to jed­nak Uczel­ni z odpowiedzial­noś­ci za ksz­tałce­nie przyszłych lekarzy. Lekars­ki Egza­min Koń­cowy nie jest kwest­ią prestiżu Uczel­ni, która dba o utrzy­manie wysok­iego miejs­ca w rankingach – jest Jej odpowiedzial­noś­cią za to, jak przy­go­towu­je stu­den­tów do trud­nego zawodu lekarza.

Uczel­nia pozosta­je w nadziei na zrozu­mie­nie i nawołu­je do odpowiedzial­noś­ci wszys­t­kich tych młodych ludzi, którzy z pracą lekarza wiążą swo­ją przyszłość.

  • Opublikowano: 20 czerwca 2020
Podziel się na:
godło Polski

Uni­w­er­sytet Medy­czny w Łodzi
Ale­ja T. Koś­ciusz­ki 4
90–419 Łódź
NIP 7251843739
REGON 473073308

Zna­jdź nas!

BIP